servicii integrate2.000 de localități din România vor beneficia de servicii integrate pentru asistență socială, medicală și consiliere școlară, în cadrul unui proiect cu buget de peste 800 de milioane de euro, care va fi implementat până în 2029. Între altele, se vor acorda pachete alimentare și îngrijire pentru persoanele vulnerabile. A început deja selecția localităților, contractele urmând a fi semnate în ordinea depunerii cererilor.PMinisterul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale a lansat procesul de selecție pentru 2.000 de comune care vor beneficia de finanțare în cadrul proiectului „Furnizare de servicii integrate în comunitățile rurale - facilitarea accesului persoanelor vulnerabile la servicii de bază eficiente și de calitate”. Programul - derulat în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, Ministerul Sănătății și Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS) – urmărește creșterea incluziunii sociale și reducerea sărăciei. 
Potrivit Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, în cele 2.000 de comunități rurale vor funcționa Echipe Comunitare Integrate (ECI), formate din specialiști în asistență socială, sănătate și educație, care vor găsi soluții personalizate pentru fiecare beneficiar în parte.
”Este un proiect care vine în sprijinul celor mai vulnerabili dintre noi și pune omul pe primul loc. Îi îndemn pe toți primarii comunelor din România să acceseze acest program - cel mai mare program de asistență socială finanțat din fonduri europene. Prin integrare, grijă și incluziune putem construi comunități mai puternice și mai solidare”, a declarat ministrul Muncii, Simona Bucura Oprescu.
 
Beneficiile proiectului
# Formarea echipelor comunitare integrate (specialiști în sănătate, asistență socială și educație) în 2.000 de comune.
# Oferirea de sprijin direct persoanelor vulnerabile: pachete alimentare, servicii de îngrijire la domiciliu, consiliere educațională și profesională.
# Dotarea și amenajarea spațiilor destinate furnizării serviciilor sociale.
# Asigurarea de echipamente și resurse pentru specialiștii locali.
# Susținere financiară pentru 200 de angajați care doresc să urmeze studii superioare în domeniul asistenței sociale.
 
Cum pot participa comunele 
# Selecția se face în ordinea depunerii solicitărilor, până la semnarea a 2.000 de protocoale.
# UAT-urile interesate trebuie să depună o scrisoare de intenție și documentele necesare la AJPIS a fiecărui județ.
# Documentele se trimit electronic sau fizic, conform instrucțiunilor din procedura de selecție.
# Proiectul va fi implementat până în decembrie 2029, având un buget total de 815 milioane de euro, cofinanțat de Uniunea Europeană, prin Programul Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027.
 
Beneficiile UAT-urilor rurale
Principalele beneficii acordate prin proiect UAT-urilor rurale (comune) de la nivelul comunelor sunt:
# dezvoltarea capacității administrației publice locale de a răspunde nevoilor populației vulnerabile, prin asigurarea de personal de specialitate bine pregătit la nivel local și prin infrastructură adecvată.
# recrutarea în fiecare din cele 2.000 de UAT-uri a minim trei specialiști din domeniile social, educațional, sănătate și crearea unei echipe comunitare integrate (ECI): asistent social, tehnician asistență socială, asistent medical comunitar, mediator sanitar, consilier școlar, mediator școlar, logoped, profesor de sprijin etc.; 
# recrutarea în cadrul echipei comunitare integrate a unor specialiști, în funcție de nevoile locale (îngrijitor bătrâni, îngrijitor bolnavi la domiciliu, psiholog, lucrător de tineret, facilitator de dezvoltare comunitară etc.);
# asigurarea echipamentelor pentru specialiștii din cadrul echipei comunitare integrate (kit-uri pentru asistenții medicali comunitari, echipamente pentru asistenții sociali, baterii de teste pentru consilierii școlari etc.);
# amenajarea și dotarea de spații pentru furnizarea serviciilor comunitare integrate.
# asigurarea unor sesiuni de instruire și formare pentru specialiștii implicați în activitățile proiectului, inclusiv cursuri de calificare;
# furnizarea de servicii comunitare integrate la nivelul comunităților rurale implicate în proiect, inclusiv sprijin pentru furnizarea pachetului minim de asistență socială;
# realizarea analizei nevoilor locale (diagnoză socială) și a planurilor de acțiune pentru fiecare UAT, inclusiv instruirea specialiștilor pentru actualizarea acestor analize, ori de câte ori este nevoie; 
# reducerea gradului de excluziune socială pentru grupurile vulnerabile, prin oferirea de sprijin și servicii accesibile pentru depășirea situațiilor de dificultate: sprijin pentru îmbunătățirea condițiilor de locuire a persoanelor vulnerabile; pachete de sprijin alimentar pentru susținerea participării copiilor de vârstă școlară la educație; sprijin pentru servicii de îngrijire, inclusiv la domiciliu, pentru activități instrumentale ale vieții zilnice și activități de bază pentru persoane vârstnice; consiliere, logopedie, mediere școlară, îndrumare către serviciile de ocupare a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă etc.).
# susținere financiară pentru persoanele care vor să urmeze și să finalizeze studii superioare în domeniul asistenței sociale și vor lucra în comunitățile rurale din proiect;
# punerea la dispoziția specialiștilor din echipele comunitare a unui pachet de proceduri și instrumente de lucru pentru facilitarea și aplicarea unitară a intervențiilor.
 
Cheltuieli eligibile
Pentru implementarea activităților prevăzute în protocolul de colaborare, se acordă finanțare pentru următoarele cheltuieli directe eligibile:
I. Pachete de sprijin pentru persoane vulnerabile
# cheltuieli pachet de sprijin pentru îmbunătățirea condițiilor de locuire;
# cheltuieli pachet de sprijin alimentar pentru copiii vulnerabili.
II. Pachete de sprijin pentru creșterea capacității administrative a UAT-urilor rurale 
# cheltuieli echipamente/kituri pentru activitățile specifice membrilor echipelor comunitare integrate;
# cheltuieli echipamente de birou pentru echipele comunitare integrate (mobilier, tablete, laptop, imprimante etc.);
# cheltuieli reamenajare/reabilitare/modernizare și dotări spații de lucru;
# cheltuieli pentru pachetele salariale membri echipei comunitare integrate.