bucura debirocratizare„Legea Interoperabilităţii - un pas important şi esenţial pentru digitalizarea administraţiei publice şi a României - va reglementa și facilita schimbul de date între sistemele informatice ale diferitelor instituții ale statului. Aceasta vizează eliminarea schimbului de date pe suport fizic și a birocrației”, spune Simona Bucura-Oprescu, deputat PSD Argeș, președinte al Comisiei pentru Administrație și Amenajarea Teritoriului din Camera Deputaților.

Ca efect al legii, se va constitui Platforma Națională de Interoperabilitate. Principalele beneficii vor fi:
# Instituțiile nu vor mai cere informații și documente pe care le dețin deja;
# Registrele de baze de date vor fi reglementate - sunt baze de date cu privire la persoanele fizice, persoanele juridice, imobile și automobile de unde vor putea fi luate informații direct între instituții;
# Cetățenii vor putea ști întotdeauna ce instituție le-a accesat datele prin platforma de interoperabilitate;
# Vor exista măsuri de securitate cibernetică;
# Instituțiile și autoritățile publice care nu vor aplica legea și vor continua să ceară documentele sau informațiile direct de la cetățeni vor fi amendate.
# Instituțiile și autoritățile publice centrale care dețin un registru de bază sunt obligate să se integreze cu platforma de interoperabilitate în maximum un an de la punerea în funcțiune a platformei și să ofere acces la aceste date prin platforma de interoperabilitate.
# Instituțiile și autoritățile publice locale care dețin un registru de bază sunt obligate să se integreze cu platforma de interoperabilitate în maximum doi ani de la punerea în funcțiune a platformei și să ofere acces la aceste date prin platforma de interoperabilitate.
Legea reprezintă și un jalon din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), termenul pentru a intra în vigoare fiind trimestrul II 2022.