primarie smart city foto 1Pe 17 octombrie, în sala de conferințe a Filarmonicii Pitești a fost prezentată versiunea preliminară a Strategiei Smart a Municipiului Pitești. Timp de o lună, aceasta se va afla în dezbatere publică, autoritățile locale așteptând cu interes participarea cetățenilor la construirea viitorului propriului oraș. În cadrul work-shopului a fost organizată și o sesiune de prezentări de bune practici și soluții Smart City implementate în România și Europa, prin intermediul unor firme care au prezentat soluții smart eficiente în optimizarea tuturor domeniilor-de la monitorizarea traficului, până la stații electrice, educație, sau protecția mediului.

Piteștiul este al treilea oraș din România care are, prin intermediul experților firmei Ramboll South East Europe o strategie de dezvoltare Smart. Conceptul vizează un instrument de evaluare a comunităților și un compendiu de bune practici internaționale, soluții și tehnologii inteligente care, aplicate la nivel local pot transforma comunitățile în orașe inteligente, cu acces liber la produse și servicii de calitate, cu sisteme de sănătate și educație moderne și cu administrație publică transparentă, care să guverneze împreună cu cetățeanul. Administrația locală a făcut astfel dovada unei abordări inteligente datorită căreia Piteștiul poate deveni un oraș smart, care prin intermediul tehnologiei   implementate poate oferi  membrilor comunității un nivel superior în toate domeniile. Un oraș “smart” este un oraș mai educat, mai sănătos, mai puțin costisitor, mai implicat în tot ceea ce înseamnă procesul de administrație publică, mai multe oportunități pentru mediul de afaceri și cetățean, beneficii care se traduc pe îmbunătățirea calității vieții. Piteștiul va fi un loc mai atractiv pentru a locui, a munci dar și pentru recreere.
“Dacă până acum în centrul strategiilor de dezvoltare a fost mașina, cred că a sosit timpul să ne reorientam spre om. Noi avem șansa să nu repetam pașii pe care  orașele mai dezvoltate din Europa i-au parcurs ci, cu ajutorul unei strategii smart și a tehnologiei, ele fiind interconectate, să economisim timp, să exploatăm punctele tari, să diminuăm problemele, să devenim un oraș al viitorului, modern, eficient, prietenos cu mediul. I-am avut alături de noi în acest demers pe experții de la Ramboll, o companie de top din domeniul ingineriei, proiectării şi consultanţei.” A declarat viceprimarul Piteștiului, Sorin Apostoliceanu.

“Un demers pentru viitor”
“Dacă nu începem astăzi să ne uitam în viitor, problemele curente de care ne lovim - gropi, infrastructură deficitară, necomunicarea între instituții etc, vor escalada. Aș vrea să privim acest demers ca un demers pentru viitor; fiindcă un oraș “Smart” nu e o destinație, e un drum, iar  strategia exact asta trasează - construiește calea de la idee la materializare. Orice drum începe cu primul pas, iar noi la Pitești am început călătoria” - a declarat directorul general Ramboll South East Europe, Silviu Stoica.
Creionarea strategiei a fost realizată urmându-se în mod profesionist pașii de elaborare, în interacțiune cu locuitorii orașului prin întocmirea unor chestionare la care cetățenii au fost invitați să identifice problemele cu care se confruntă, să ofere ei înșiși soluțiile pe care le consideră viabile și să-și exprime dorințele despre viitor. Evident, în urma analizei realizată de experți, s-au identificat punctele slabe, potențialul municipiului sub diverse aspecte (uman, strategic, infrastructură), ca ulterior să fie stabilite scopurile și direcția de acțiune. În ciuda prejudecăților, doleanțele oamenilor s-au dovedit a fi legate nu doar de gropile din asfalt sau lipsa parcărilor, lipsa de comunicare între instituții fiind, de exemplu, o problemă în fluidizarea informațiilor și asigurarea unor servicii de calitate pentru cetățeni. De toate acestea s-a ținut cont în elaborarea strategiei.
Prezentarea versiunii preliminare a strategiei Smart a Piteștiului de către directorul general Ramboll, Silviu Stoica, a evidențiat “caracterul holistic al abordării”. De exemplu, una din provocările pe care administrația locală o poate transforma în criteriu de dezvoltare este potențialul turistic al zonei.
“Piteștiul este un oraș de tranzit, ceea ce reprezintă în mod evident o oportunitate pentru explorarea unei laturi pe care puțini cred că au luat-o în considerare ca fiind viabilă. Piteștiul și împrejurimile sunt o enclavă de istorie, cultură, relief superb, atuuri care trebuie exploatate la maxim cu ajutorul tehnologiei, în interconexiune cu un transport smart, cu servicii smart. Acesta este un exemplu, unul din punctele pe care le-am identificat și propus în strategia Smart a orașului. De ce spun că trebuie exploatat în interconexiune?  Conceptul de Smart City înglobează toate aspectele vieții: sociale, economice, instituționale ale unui oraș, numai în acest fel putând crea ceea ce am făcut noi la Pitești - o strategie solidă, cu un orizont foarte clar, astfel încât toate aceste lucruri puse în practică să se adreseze cetățeanului, care să beneficieze de o calitatea a vieții cât mai bună și de facilități care sa-i permită dezvoltare personală, petrecerea unui timp mai îndelungat cu familia, petrecerea timpului intr-un un mod mai plăcut în orașului lui și, de ce nu, atragerea celor plecați la muncă acasă, în orașele noastre care, prin implementarea unor astfel de strategii, devin mult mai prietenoase și mai asemănătoare cu ceea ce se vede în Europa.” – Silviu Stoica, director general Ramboll South East Europe.
“De ce sunt importante dezbateri pe marginea acestei strategii? O strategie trebuie împărtășită de toți cei cărora li se adresează: cetățeni, oameni de afaceri, companii, clasa politică, toți cei care sunt în arealul căreia i se adresează, altfel nu își va găsi utilitatea practică. Pentru punerea în aplicare a unei strategii avem nevoie de doua instrumente: principiile și tehnologia. Degeaba avem tehnologie dacă lipsesc caracterele, dacă lipsește conștiința, cinstea, onoarea și adevărul. La baza tuturor acțiunilor noastre trebuie să stea aceste principii. De aici încolo, este o chestiune tehnică. Primul meu apel este să se țină cont de aceste principii. Al doilea apel se referă la faptul că această strategie este a orașului! Nu este a Primăriei! Cu cât cetățenii și toți liderii de opinie se vor implica în acest demers, cu cât mai repede vom crea simbioza între universități, între oameni, administrații, instituții și firme, cu atât mai repede se va dezvolta orașul. Prima condiție este să ne propunem să ajungem undeva, căci dacă nu știm unde vrem să mergem, vom avea ghinionul să ajungem nicăieri.”, a punctat Marius Bostan, expert Smart City, fost Ministru al Tehnologiei și Telecomunicațiilor.
Interesul crescut al reprezentanților unor companii argeșene și instituții în folosirea tehnologiilor smart a fost demonstrat de multiplele întrebări și discuții ce au avut loc în partea a doua a evenimentului. Iată câteva soluții smart implementate cu succes în alte orașe din România și Europa:
# „Platforma Digitală Smart City cu Dell Technologies” – Lukasz Swist, Software AG
# „Tehnologii digitale pentru învățământ modern și comunități mai sigure” – Marian Morărașu, Business Development Manager, Orange Romania
„Clasa Viitorului by Microsoft și Edu Apps” – Ștefan Apăteanu, CEO EduApps
„Soluții video inteligente de management al traficului” - Tiberiu Nicolae, Director Vânzări România & Moldova, Divizia de Securitate, Bosch Romania
„Soluții inteligente pentru orașe inteligente” – Gabriel Ioniță, CEO Axionet
Ramboll, firma care a realizat strategia Smart City Pitești este o companie fondată în Danemarca în anul 1945. Astăzi dispune de 13.000 de experţi, fiind o prezenţă puternică în țările nordice, Marea Britanie, America de Nord, Europa Centrală, Orientul Mijlociu și Asia-Pacific. Ramboll activează în domenii precum: apă, construcţii şi proiectare, infrastructură şi transport, energie şi climă, mediu şi natură, industrie şi petrol/gaz, consultanță în management.